Το πρόγραμμα «Ψηφιακές δεξιότητες για την Ένταξη και τον Ενεργό Πολίτη» (Digital Skills for Integration and Active Citizenship ή DISC), είναι ένα 3ετές έργο που συγχρηματοδοτείται από το πρόγραμμα Erasmus + της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αποσκοπεί στη βελτίωση των ψηφιακών δεξιοτήτων των μεταναστών, των προσφύγων και των αιτούντων άσυλο καθώς και στην προώθηση της ενεργού συμμετοχής τους στα κοινά. Το έργο, το οποίο ξεκίνησε το 2019 και ολοκληρώθηκε στα μέσα του 2022, υλοποιήθηκε σε 5 χώρες της Ευρώπης.

Τον συντονισμό του προγράμματος ανέλαβε το φινλανδικό Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών Laurea, με την υποστήριξη του Cesie από την Ιταλία, του ισπανικού Incoma, του πανεπιστήμιου UC Leuven — Limburg στο Βέλγιο και της Σχολής Ποινικής Δικαιοσύνης και Ασφάλειας του Πανεπιστημίου του Maribor στη Σλοβενία.

Κύριοι σκοποί και στόχοι

Η προώθηση των ψηφιακών δεξιοτήτων, της ενεργού συμμετοχής στα κοινά και της κοινωνικής ένταξης μεταξύ των ομάδων της κοινωνίας που υστερούν είναι ορισμένοι από τους στόχους του έργου «Ψηφιακές δεξιότητες για την Ένταξη και τον Ενεργό Πολίτη». Το πρόγραμμα DISC αποσκοπεί επίσης στην αναβάθμιση των βασικών ψηφιακών δεξιοτήτων των ατόμων που προέρχονται από οικογένειες μεταναστών και προσφύγων και στην προώθηση της αυξημένης χρήσης ψηφιακών εργαλείων για την καθημερινή και κοινωνική ζωή από μια αναπτυσσόμενη κοινότητα. Ένας άλλος στόχος είναι η ενίσχυση του ρόλου και της επιρροής των ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και των σχολείων καθώς και το άνοιγμα σε όλα τα μέλη της κοινότητας.

Το έργο ανέπτυξε υλικό που επικεντρώθηκε στην ενσωμάτωση και στα ευέλικτα ψηφιακά εργαλεία για τους εκπαιδευτικούς, και συγκεκριμένα:

  • Το Εργαλείο Αυτοαξιολόγησης του έργου DISC: ένα διαδικτυακό εργαλείο αυτοαξιολόγησης που εντοπίζει ισχυρούς και αδύναμους τομείς στις ψηφιακές δεξιότητες και καταγράφει τομείς δυνητικής ανάπτυξης και βελτίωσης. Το εργαλείο είναι δωρεάν και χρειάζεται από 5 έως 7 λεπτά για τη συμπλήρωσή του.
  • Το Εγχειρίδιο δημιουργίας Πολυαισθητηριακών Χώρων, μια εργαλειοθήκη που ακολουθεί συγκεκριμένη μεθοδολογία για τους εκπαιδευτικούς, τους διαμεσολαβητές, τους κοινωνικούς λειτουργούς, τους σπουδαστές και τους εθελοντές που θα ήθελαν να χρησιμοποιήσουν πολυαισθητηριακά στοιχεία στην εργασία και τις δραστηριότητές τους.
  • Πρόσθετο υλικό μάθησης, κατάρτισης και εκπαιδευτικού σχεδιασμού για μαθητές, εκπαιδευτικούς και ευρύτερο προσωπικό.

Γιατί πρόκειται για καλή πρακτική;

Το έργο DISC κατάφερε να δημιουργήσει ένα δίκτυο ανταλλαγής πληροφοριών, γνώσεων και καλών πρακτικών σε τοπικό, περιφερειακό και ευρωπαϊκό επίπεδο, το οποίο προωθεί τη συνεργασία και την κοινωνική ενσωμάτωση με σχεδιασμό από το αρχικό στάδιο. Η διεθνής διάσταση του έργου διευκόλυνε περαιτέρω τη συνεργασία μεταξύ των φορέων της πρωτοβουλίας: οι δραστηριότητες πραγματοποιήθηκαν στις 5 συνεργαζόμενες χώρες — Φινλανδία, Ιταλία, Ισπανία, Βέλγιο και Σλοβενία.

Ελήφθησαν υπόψη πολλές κοινωνικές ομάδες, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων: σπουδαστές και νέοι με μεταναστευτικό υπόβαθρο και ψηφιακά αποκλεισμένα άτομα εν γένει, εργαζόμενοι στον τομέα της νεολαίας, εκπρόσωποι τοπικών, περιφερειακών και εθνικών επιπέδων διακυβέρνησης, επιτροπές και οργανισμοί που εργάζονται με κοινωνικά αποκλεισμένα άτομα, μετανάστες και πρόσφυγες, δίκτυα συνεργασίας και κοινωνικοί εταίροι.

Οι επιτυχημένες πτυχές του προγράμματος διέφεραν μεταξύ των συμμετεχουσών χωρών, προσφέροντας μια καλή βάση για περαιτέρω έρευνα και εργασία. Για παράδειγμα, το έργο σημείωσε ιδιαίτερα υψηλή βαθμολογία όσον αφορά τη βιωσιμότητα στη Φινλανδία, με πολλές από τις δραστηριότητες του έργου να εντάσσονται σε προγράμματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Στην Ιταλία, το πρόγραμμα κατάφερε να αναβαθμίσει σημαντικά τις δεξιότητες των γυναικών που προέρχονται από οικογένειες μεταναστών ώστε να διαθέτουν τουλάχιστον βασικές ψηφιακές δεξιότητεςΟι δεξιότητες που αποκτήθηκαν ήταν πολύπλοκες: από την εκτύπωση ή τη χρήση ενός υπολογιστή για πρώτη φορά έως την έκφραση με ψηφιακά μέσα, τη διατήρηση της ασφάλειας στο διαδίκτυο καθώς και στην εξέλιξη σε χρήστες που με αυτοπεποίθηση χειρίζονται το σύνολο του πακέτου Microsoft Office.

Αναδημοσιεύση κειμένου: DISC – Digital Skills for Integration and Active Citizenship, Digital Skills & Jobs Platform, created by Galina Valentinova Misheva

Επιμέλεια μετάφρασης: Εθνική Συμμαχία για τις Ψηφιακές Δεξιότητες & την Απασχόληση

Οργανισμός
Έναρξη
28/02/2019T23:00:00
Λήξη
27/02/2022T23:00:00
Επίπεδο ψηφιακών δεξιοτήτων
  • Βασικό
  • Ενδιάμεσο
Ψηφιακή τεχνολογία/εξειδίκευση
  • Ψηφιακές δεξιότητες
Χώρα
  • Βέλγιο
  • Φινλανδία
  • Ιταλία
  • Ισπανία
  • Σλοβενία
Βιομηχανία - Τομέας Εκπαίδευσης και Κατάρτισης
  • Προσωπικές Δεξιότητες και ανάπτυξη
  • Εργασιακές δεξιότητες
  • Τεχνολογίες Πληροφοριών και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) (λοιπές υποκατηγορίες)
Ομάδα-στόχος
  • Ψηφιακές δεξιότητες για το εργατικό δυναμικό
  • Ψηφιακές δεξιότητες για όλους
Είδος χρηματοδότησης
  • Δημόσια χρηματοδότηση
Είδος πρωτοβουλίας
  • Διεθνής πρωτοβουλία
Διαβάσετε περισσότερα