The letter D on a dark blue background

Η ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων συγκαταλέγεται στις βασικές δεξιότητες στις οποίες επικεντρώνεται το εκπαιδευτικό σύστημα της Εσθονίας. Μάλιστα με στόχο να διευκολύνει τους εκπαιδευτικούς στο έργο τους για τον ψηφιακό εγγραμματισμό των μαθητών, έχει δημιουργηθεί ένα απλό και σαφές μοντέλο ψηφιακών δεξιοτήτων, το  Digipädevusmudelid. Με τον τρόπο αυτό, κάθε Εσθονός καθηγητής δεν χρειάζεται πλέον να «επινοεί τον τροχό», αλλά μπορεί να βασιστεί σε αυτό και επικεντρωθεί στην υποστήριξη του μαθητή του.

Αναλύοντας την πρωτοβουλία  Digipädevusmudelid

Προσαρμοσμένη στο DigComp 2.1, το πανευρωπαϊκό μοντέλο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το εσθονικό πλαίσιο ψηφιακών δεξιοτήτων στηρίζεται στους ακόλουθους πέντε άξονες:

  • εγγραμματισμός σε θέματα πληροφοριών και δεδομένων (π.χ. διατύπωση των αναγκών, εκτίμηση της συνάφειας των πηγών, οργάνωση των ψηφιακών δεδομένων),
  • επικοινωνία και συνεργασία,
  • δημιουργία ψηφιακού περιεχομένου (π.χ.: επεξεργασία, κατανόηση των πνευματικών δικαιωμάτων, γνώση των συστημάτων πληροφορικής),
  • ασφάλεια και
  • επίλυση προβλημάτων.

Επίσης, υποστηρίζεται από μία ποικιλία εργαλείων, όπως:

  • Κριτήρια αξιολόγησης: Υπάρχει ένα δημοσίως προσβάσιμο σύνολο κριτηρίων αξιολόγησης των μαθητών για κάθε βασικό στάδιο της εκπαίδευσης, το οποίο συνδέεται με τους παραπάνω πέντε άξονες του μοντέλου Digipädevusmudelid.  Τα εν λόγω κριτήρια έχουν αναλυθεί σε καθένα από τα τέσσερα βασικά στάδια της γενικής εκπαίδευσης και μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους εκπαιδευτικούς για την αξιολόγηση της προόδου των μαθητών όσον αφορά την ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων. Με τη σειρά τους, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα νέα δεδομένα ώστε να σχεδιάσουν στρατηγικές για την περαιτέρω βελτίωση της εκπαίδευσης. Επιπρόσθετα, οι μαθητές μπορούν να χρησιμοποιήσουν τα κριτήρια για να καθορίσουν τους δικούς τους εκπαιδευτικούς στόχους. Ακόμη, για μαθητές με ειδικές ανάγκες υπάρχει μια πρόσθετη προσαρμοσμένη έκδοση των κριτηρίων αξιολόγησης.
  • Έρευνα αυτό-αξιολόγησης: Διατίθεται ένα διαδικτυακό ερωτηματολόγιο αυτό-αξιολόγησης ψηφιακών δεξιοτήτων είναι διαθέσιμο σε διάφορες μορφές, στα σχολεία και στους μαθητές κατώτερης και ανώτερης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
  • Γλωσσάριο ψηφιακής τεχνολογίας: Ουσιαστικά, συνδέεται με τα επίπεδα δεξιοτήτων των μαθητών, καθώς και με τα κριτήρια ψηφιακής αξιολόγησης και γενικά με την ψηφιακή εκπαίδευση.  Προσφέρει στους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές την κοινή γλώσσα που απαιτείται για να συζητήσουν για την ψηφιακή διδασκαλία και εκπαίδευση.
  • Σενάρια ψηφιακής εκπαίδευσης: Περιγράφουν βέλτιστες πρακτικές για την ενσωμάτωση της μάθησης και την ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων σε διάφορα σχολικά μαθήματα ενώ αναρτώνται  διασφαλίζοντας την ελεύθερη πρόσβαση από το σύνολο των ενδιαφερομένων.

Η Ειδική Ομάδα Εργασίας για τις ψηφιακές δεξιότητες

Το Συμβούλιο Εκπαίδευσης και Νεολαίας της Εσθονίας έχει οριστεί επικεφαλής της πρωτοβουλίας διαθέτοντας και  Ειδική Ομάδα Εργασίας για τις ψηφιακές δεξιότητες.  Από κοινού οι δύο φορείς παρακολουθούν τις εξελίξεις και συντάσσουν εκθέσεις,  δοκιμάζουν πιλοτικά νέα εργαλεία, επικαιροποιούν το υλικό (συμπεριλαμβανομένων των μοντέλων εκπαίδευσης), παρουσιάζουν τα αποτελέσματα κ.λπ.

Αξίζει να αναφερθεί ότι η Ειδική Ομάδα υποβάλλει, δύο φορές τον χρόνο, εκθέσεις σχετικά με τα αποτελέσματα και τις εξελίξεις στη Συμβουλευτική Επιτροπή Ψηφιακών Δεξιοτήτων, η οποία αποτελείται από 10 εκπροσώπους βασικών οργανισμών στην Εσθονία (Εσθονική Ένωση Εκπαιδευτικών Τεχνολόγων, Εσθονική Ένωση για την Προώθηση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Εσθονική Ένωση Εκπαιδευτικών, Πανεπιστήμιο του Tartu, Εσθονική Ένωση Εκπαιδευτικών Πληροφορικής, Εσθονική Ένωση Εκπαιδευτικών Κιντεριάς, Πανεπιστήμιο του Ταλίν, Εσθονική Αρχή Επαγγελματικών Δεξιοτήτων, Εσθονική Ένωση Διευθυντών Σχολών και το Υπουργείο Παιδείας και Έρευνας της Εσθονίας).

Γιατί συνιστά καλή πρακτική;

Έχοντας αναδείξει την απόκτηση των ψηφιακών δεξιοτήτων ως  στόχο πρωταρχικής σημασίας τόσο για τους εκπαιδευτικούς όσο και για τους μαθητές, η πρωτοβουλία της Εσθονίας Digipädevusmudelid αποτελεί ένα ολοκληρωμένο και κοινό σημείο αναφοράς συμβάλλοντας ουσιαστικά στην επίτευξή της ψηφιακής μάθησης. Περιγράφει τις δεξιότητες που απαιτούνται για την επίλυση προβλημάτων που ανακύπτουν κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης (εκ των πραγμάτων, αλλά και στην επαγγελματική ζωή) με τη χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών. Τέλος, είναι προσαρμοσμένη στο εκπαιδευτικό σύστημα της Εσθονίας.

Αναδημοσίευση κειμένου: Digital Competence Initiative in Estonia, Digital Skills & Jobs Platform, created by Kerli Požogina

Επιμέλεια μετάφρασης: Εθνική Συμμαχία για τις Ψηφιακές Δεξιότητες & την Απασχόληση

© DSJP & Digipädevusmudelid- περιεχόμενο & οπτικό υλικό

Οργανισμός
Έναρξη
31/12/2018T23:00:00
Λήξη
31/12/2018T23:05:00
Επίπεδο ψηφιακών δεξιοτήτων
  • Βασικό
  • Ενδιάμεσο
  • Προχωρημένο
Ψηφιακή τεχνολογία/εξειδίκευση
  • Ψηφιακές δεξιότητες
Χώρα
  • Εσθονία
Βιομηχανία - Τομέας Εκπαίδευσης και Κατάρτισης
  • Τεχνολογίες Πληροφοριών και Επικοινωνιών (ΤΠΕ) (λοιπές υποκατηγορίες)
Ομάδα-στόχος
  • Ψηφιακές δεξιότητες στην εκπαίδευση
Είδος χρηματοδότησης
  • Δημόσια χρηματοδότηση
Είδος πρωτοβουλίας
  • Εθνική πρωτοβουλία
Διαβάσετε περισσότερα