ΛΟΓΟΤΥΠΟ ΈΚΘΕΣΗΣ

Δημοσιεύτηκε στις 27 Σεπτεμβρίου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και καταγράφει την εξέλιξη της ΕΕ προς έναν επιτυχημένο ψηφιακό μετασχηματισμό. Πιο συγκεκριμένα, παρουσιάζει τα πεπραγμένα των κρατών μελών σε σχέση με τα τέσσερα κομβικά σημεία της Ψηφιακής Δεκαετίας 2030:

  • ψηφιακές δεξιότητες
  • ψηφιακός μετασχηματισμός των επιχειρήσεων
  • ασφαλείς και βιώσιμες ψηφιακές υποδομές και
  • ψηφιοποίηση των δημόσιων υπηρεσιών

ενώ περιλαμβάνει συγκεκριμένες συστάσεις προς αυτά πριν από την έγκριση των εθνικών στρατηγικών χαρτών πορείας τους και για τις μελλοντικές προσαρμογές τους.

Επίσης, εμπεριέχει στοιχεία αναφορικά με την παρακολούθηση της Ευρωπαϊκής διακήρυξης για τα ψηφιακά δικαιώματα και τις ψηφιακές αρχές για την Ψηφιακή Δεκαετία, το νέο στρατηγικό κείμενο της ΕΕ με σκοπό να μετουσιωθεί το όραμα της για τον ψηφιακό μετασχηματισμό σε αρχές και δεσμεύσεις. Καταληκτικά, τονίζει την ανάγκη επιτάχυνσης και εμβάθυνσης των συλλογικών προσπαθειών, μεταξύ άλλων μέσω μέτρων πολιτικής και επενδύσεων σε ψηφιακές τεχνολογίες, δεξιότητες και υποδομές.

Άξονας ψηφιακές δεξιότητες

Όσον αφορά τις ψηφιακές δεξιότητες, υπενθυμίζεται ότι όραμα της Ψηφιακής Δεκαετίας είναι να διασφαλιστεί ότι οι πολίτες διαθέτουν τις κατάλληλες ψηφιακές δεξιότητες προκειμένου να επωφεληθούν πλήρως και να συμβάλουν τρέχουσες και μελλοντικές ευκαιρίες στη ψηφιακή εποχή. Για τον λόγο αυτόν θέτει τους κάτωθι δύο στόχους για το 2030:

  • τουλάχιστον το 80 % των ατόμων ηλικίας 16-74 ετών διαθέτουν τουλάχιστον βασικές ψηφιακές δεξιότητες και
  • τουλάχιστον 20 εκατομμύρια ειδικοί ΤΠΕ απασχολούνται εντός της ΕΕ, με στόχο την επίτευξη της ισότητας των φύλων.

Σύμφωνα με τα ευρήματα της έκθεσης προόδου, η ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων στον γενικό πληθυσμό εξακολουθεί να αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις της ΕΕ. Ωστόσο, το 46 % των Ευρωπαίων, ιδίως μεταξύ των ηλικιωμένων, δεν έχουν επί του παρόντος βασικές ψηφιακές δεξιότητες, παρεμποδίζοντας τη χρήση των ψηφιακών τεχνολογιών για καθημερινές εργασίες και την πρόσβαση σε υπηρεσίες που προσφέρονται στο διαδίκτυο. Επίσης, η έλλειψη βασικών ψηφιακών δεξιοτήτων συχνά παρατηρείται σε άτομα που έχουν λάβει λιγότερη τυπική εκπαίδευση, είτε ζουν σε αγροτική περιοχή ή σε εξόχως απόκεντρη περιοχή. ¨Όπως καταλήγει η έκθεση, εάν δεν ληφθούν περαιτέρω μέτρα εκτιμάται ότι μόνο το 59 % του ευρωπαϊκού γενικού πληθυσμού θα έχει τουλάχιστον βασικές ψηφιακές δεξιότητες έως το 2030. Από την άλλη πλευρά, διαπιστώνεται ότι το χάσμα ψηφιακών δεξιοτήτων μεταξύ ανδρών και γυναικών.

Η περίπτωση της Ελλάδας

Το 52% του πληθυσμού της Ελλάδας έχει τουλάχιστον βασικές ψηφιακές δεξιότητες, ποσοστό που πλησιάζει στον μέσο όρο της ΕΕ (54 %). Όσον αφορά τους επαγγελματίες ΤΠΕ, αν και η χώρα μας συγκεντρώνει ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά στην ΕΕ, μόλις το 2,5 %, ωστόσο, οι γυναίκες εκπροσωπούν το 20,3 %, ποσοστό υψηλότερο από τον μέσο όρο της ΕΕ (18,9 %). Ωστόσο, οι παραπάνω προοπτικές σχετικά αποδυναμώνονται από διάφορους παράγοντες, όπως η διαρροή των ψηφιακών ταλέντων σε χώρες του εξωτερικού, η έλλειψη εξειδικευμένου δυναμικού που θα ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των επιχειρήσεων και ο μικρός αριθμός αποφοίτων των ΤΠΕ.

Η έκθεση καταλήγει ότι η Ελλάδα θα πρέπει να εντείνει σημαντικά τις προσπάθειές της στον τομέα των ψηφιακών δεξιοτήτων μέσα από:

  • την επέκταση της δεξαμενής των ψηφιακών ταλέντων και των επαγγελματιών στον τομέα των ΤΠΕ και
  • την αντιστοίχιση δεξιοτήτων και προσόντων με τη ζήτηση και τις ευκαιρίες εργασίας.

© Ευρωπαική Επιτροπή

Target audience
  • Digital skills for the labour force.
  • Digital skills for ICT professionals and other digital experts.
  • Digital skills in education.
  • Digital skills for all
Digital technology / specialisation
  • Artificial Intelligence
  • Cybersecurity
  • Internet of Things
  • Big Data
  • Blockchain
  • Robotics
  • Augmented Reality
  • Virtual Reality
  • High Performance Computing
  • Machine Learning
  • Cloud Computing
  • 5G
  • Telecommunications
  • WiFi
  • Quantum Computing
  • Software
  • Mobile Application Development
  • Web Development
  • Microelectronics
  • Digital skills
Digital skill level
  • Basic
  • Intermediate
  • Advanced
  • Digital Expert
Country
  • European Union
Industry - Field of Education and Training
  • Information and Communication Technologies (ICTs) not further defined
  • Information and communication technologies not elsewhere classified
  • Inter-disciplinary programmes and qualifications involving Information and Communication Technologies (ICTs)
Type of initiative
  • EU institutional initiative
Publication type
  • Report
Διαβάσετε περισσότερα