Με κεντρικό θέμα “Ψηφιακές Δεξιότητες και Νέες Τεχνολογίες” πραγματοποιήθηκε η συζήτηση στρογγυλής τραπέζης την Παρασκευή 17 Σεπτεμβρίου και ώρα 18:00 που διοργανώθηκε στα πλαίσια της Εθνικής Συμμαχίας για τις Ψηφιακές Δεξιότητες και την Απασχόληση από τη Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης & Απλούστευσης Διαδικασιών/ Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης (ΥΨΗΔ), κατά τη συμμετοχή του στην 85η Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης (περίπτερο 12), η οποία αποτελεί μία από τις μεγαλύτερες ετήσιες διοργανώσεις στη χώρα μας.

Στόχος της συζήτησης ήταν να αναδειχθεί η αξία των νέων τεχνολογιών στην καθημερινότητα των πολιτών όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη και η σημασία των ψηφιακών δεξιοτήτων στην νέα ψηφιακή εποχή. Συμμετείχαν σε αυτήν οι:

  • η εξοχότητα του, κος Mr Jari Gustafsson, Πρέσβης της Φιλανδίας στην Ελλάδα,
  • ο κος Στεφανος Κόλλιας, Πρόεδρος Εθνικού Δικτύου Υποδομών Τεχνολογίας και Έρευνας, και Καθηγητής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου
  • η κα Κλειώ Σγουροπούλου, Αντιπρύτανης του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και εκπρόσωπος της Ελλάδας στην Ε.Ε. για το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Ψηφιακών Δεξιοτήτων.

Τον συντονισμό της συζήτησης ανέλαβε η κα Μαρία Φλούρου, προϊσταμένη του Τμήματος Ψηφιακής Οικονομίας, Επενδύσεων & Ψηφιακών Δεξιοτήτων της Διεύθυνσης Ψηφιακής Στρατηγικής της Γενικής Γραμματείας.

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης οι συμμετέχοντες ανέδειξαν την αξία των νέων τεχνολογιών με ιδιαίτερη αναφορά στη τεχνητή νοημοσύνη και τον βαρυσήμαντο ρόλο που θα διαδραματίσει στη ζωή μας. Πιο συγκριμένα, όπως επεσήμανε ο εξοχότατος κος Mr Jari Gustafsson, η ΤΝ επηρεάζει με κύριο τρόπο την ελληνική οικονομία καθώς θα τη βοηθήσει να επιτύχει τον ψηφιακό μετασχηματισμό της και να ανακάμψει από την κρίση που προκάλεσε η πανδημία COVID-19. Αναγνωρίζει ως βασικές προϋποθέσεις για την ανάπτυξή της την πρόσβαση στα δεδομένα και η ύπαρξη των κατάλληλων υπολογιστικών υποδομών προκειμένου να προαχθεί η καινοτομία. Επίσης, έκρινε ότι η νέα μας εθνική στρατηγική για τη ψηφιακή ανάπτυξη, η Βίβλος Ψηφιακού Μετασχηματισμού 2020-2025, συμβάλλει σημαντικά σε αυτή την κατεύθυνση.

Ωστόσο, παραδέχθηκε ότι, παρόλο που όλοι έχουν συνειδητοποιήσει πόσο σημαντική είναι η τεχνητή νοημοσύνη για τις επιχειρήσεις και την κοινωνία, λίγοι άνθρωποι μπορούν να κατανοήσουν πώς λειτουργεί η ΤΝ. Δεδομένου ότι η τεχνητή νοημοσύνη κατακλύζει την καθημερινή μας ζωή, θα πρέπει να έχουμε μια βασική γνώση της τεχνητής νοημοσύνης. Για τον λόγο αυτόν και με σκοπό την εξοικείωση των πολιτών με τη τεχνητή νοημοσύνη, η Φιλανδία διέθεσε σε όλες τις γλώσσες της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης και της ελληνικής, τη σειρά διαδικτυακών μαθημάτων “Elements of AI”, ένα πρόγραμμα κατάρτισης που εξηγεί πώς λειτουργεί η τεχνητή νοημοσύνη και πώς επηρεάζει τη ζωή μας με απλό τρόπο χωρίς τη χρήση προγραμματισμού ή περίπλοκων μαθηματικών. Αυτό το μάθημα είναι ιδιαίτερα δημοφιλές σε πανεπιστήμια και επιχειρήσεις παγκοσμίως και περισσότεροι από μισό εκατομμύριο τηλεθεατές το έχουν παρακολουθήσει.

Τέλος, επικεντρώθηκε στον σημαντικό ρόλο που θα πρέπει να διαδραματίσουν οι κυβερνήσεις όσον αφορά την τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης. Πρέπει να χειριστούν τις προκλήσεις της τεχνητής νοημοσύνης με δεοντολογικό τρόπο και να τις χρησιμοποιήσουν ως εργαλείο για τη διαχείριση κοινωνικών προβλημάτων, όπως το σύστημα υγειονομικής περίθαλψης, η κλιματική αλλαγή κ.λπ. Ωφέλιμο θα ήταν οι χώρες να συνεργαστούν προκειμένου να δημιουργηθεί μια κοινότητα εμπειρογνωμοσύνης στον τομέα της ΤΝ. Δεδομένου ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα μεταμορφώσει τις θέσεις εργασίας και το εργασιακό μας περιβάλλον, οι κυβερνήσεις θα πρέπει να αναλύσουν τις πιθανές κοινωνικές επιπτώσεις για τους πολίτες.

Από την πλευρά του ο κος Κόλλιας υποστήριξε ότι η τεχνητή νοημοσύνη ως τεχνολογία αρχικά επιτρέπει τη φυσική αλληλοεπίδραση με το άτομο που τη χρησιμοποιεί μέσα από την ομιλία, την κίνηση ενώ μπορεί να συμβάλλει στη βελτίωση του τρόπου ζωής του. Επίσης, υπογράμμισε ότι όλοι οι Έλληνες πολίτες μπορούν να αποκτήσουν τις ψηφιακές δεξιότητες, βασικές και προηγμένες παρακολουθώντας ανοικτά διαδικτυακά μαθήματα μέσα από την πλατφόρμα της  Ψηφιακής Ακαδημίας Πολιτών. Στον κατάλογο των μαθημάτων συγκαταλέγεται και το  “Elements of AI” που διατίθεται στο ελληνικό κοινό από την Γενική Γραμματεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης στο πλαίσιο της Εθνικής Συμμαχίας για τις Ψηφιακές Δεξιότητες και την Απασχόληση. Η μετάφρασή στα ελληνικά (Α ενότητα) παρέχεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενώ τη γλωσσική επιμέλεια του μαθήματος (Α ενότητα) ανέλαβε η Σχολή Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Μηχανικών Υπολογιστών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Τέλος, όσοι το ολοκληρώσουν μπορούν να λάβουν σχετική πιστοποίηση. Ολοκληρώνοντας τη τοποθέτησή του, ο κος Κόλλιας προέταξε την ηθική διάσταση της ΤΝ και την ανάγκη παροχής εκπαίδευσης αναφορικά με την ορθή χρήση της καθώς αποτελεί πολύτιμο εργαλείο για όλες τις επαγγελματικές ομάδες.

Με τη σειρά της η κα Σγουροπούλου ανέδειξε την αξία των ψηφιακών δεξιοτήτων για τη συμμετοχή των πολιτών στη σύγχρονη ψηφιακή εποχή καθώς η απόκτησή τους θεωρείται βασικό προσόν απασχόλησης. Για τον λόγο αυτό το κράτος οφείλει να διαδραματίσει καταλυτικό ρόλο στη διαμόρφωση ενός οικοσυστήματος που θα εγγυηθεί την ήπια προσαρμογή των πολιτών στη ψηφιακή εποχή. Επιπρόσθετα, χαρακτήρισε την εκπαίδευση και την επιμόρφωση των πολιτών στις νέες τεχνολογίες ως βασικές προκλήσεις ενώ καθοριστικό ρόλο διαδραματίζει η ευαισθητοποίηση τους στη τεχνητή νοημοσύνη προκειμένου να μπορούν να αξιοποιούν τα αποτελέσματα της με δίκαιο και ηθικό τρόπο. Βασική προτεραιότητα συνιστά επίσης η συμμετοχή όλων κοινωνικών εταίρων στη διαμόρφωση του πλαισίου αξιοποίησής της. Καταληκτικά, υπογράμμισε ότι η ελληνική δημόσια διοίκηση ιδιαίτερα από την εποχή της πανδημίας και έπειτα έχει αγκαλιάσει τις νέες ψηφιακές τεχνολογίες κατά τις καθημερινές λειτουργίες της καθώς επενδύει σε υποδομές (δεδομένα- διαλειτουργικότητα) και ενισχύει την υπολογιστική της ισχύ. Ο δημόσιος τομέας σταδιακά γίνεται ανταγωνιστικός σε σχέση με την ιδιωτική οικονομία ενώ καλείται να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο στις τεχνολογικές εξελίξεις και στη σχέση του με τους πολίτες και τις επιχειρήσεις. Τελευταίο αλλά εξίσου σημαντικό είναι οι πρωτοβουλίες που αναλαμβάνει πλέον η ελληνική δημόσια διοίκηση όσον αφορά την ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων των δημοσίων υπαλλήλων και την τόνωση της καινοτομίας για την διάθεση έξυπνων ψηφιακών υπηρεσιών.

Η συζήτηση πραγματοποιήθηκε στην ελληνική και αγγλική, με την παρουσία κοινού ενώ αναμεταδόθηκε ζωντανά μέσω του διαδικτύου. Μπορείτε να παρακολουθήσετε επίσης ακολουθώντας τον σύνδεσμο: https://www.youtube.com/watch?v=o2gdYNgWtpk.

Η συζήτηση ολοκληρώθηκε με την αναφορά στη νέα πλατφόρμα της Ευρωπαϊκής Συμμαχίας για τις Ψηφιακές Δεξιότητες & την Απασχόληση, Digital Skills & Jobs Platform ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι καθόλη τη διάρκεια των εκδηλώσεων του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης στην 85η ΔΕΘ προβλήθηκε σχετικό οπτικό υλικό ενημερώνοντας τους πολίτες σχετικά με αυτή, το οποίο μπορείτε να παρακολουθήσετε επιλέγοντας τον σύνδεσμο: https://www.youtube.com/watch?v=P0BwLlvIPG0.

Υπενθυμίζεται ότι η Ευρωπαϊκή Συμμαχία για τις Ψηφιακές Δεξιότητες & την Απασχόληση συνδράμει στις προσπάθειες της Ευρώπης να καταστεί η πιο ανταγωνιστική οικονομία στο παγκόσμιο ψηφιακό οικονομικό σύστημα, μέσω της βελτίωσης των ψηφιακών ικανοτήτων, αλλά και της ευρείας διάδοσης των ψηφιακών τεχνολογιών σε ολόκληρη την Ένωση. Επιπλέον, παρέχει ένα ευρύ φάσμα πληροφοριών, πόρων και ευκαιριών που σχετίζονται με τον τομέα των ψηφιακών δεξιοτήτων και των θέσεων εργασίας στην Ε.Ε, ενώ διαθέτει και συνεργατικό χώρο για τα μέλη της, με σκοπό την ευρύτερη δικτύωση και την καλλιέργεια ισχυρής αλληλεπίδρασης.

Η εκδήλωση υλοποιήθηκε στο πλαίσιο του έργου «DIGSKILLGR Connecting the Greek Digital Coalition to the European Platform for Digital Skills and Jobs», το οποίο χρηματοδοτείται από τον μηχανισμό Connecting Europe Facility (CEF) της Ευρωπαϊκής Ένωσης, υπό την ευθύνη του Οργανισμού European Health and Digital Executive Agency (HaDEA).

Επίσης, διαβάστε: “Το μάθημα “Στοιχεία Τεχνητής Νοημοσύνης” δωρεάν έως τον Δεκέμβριο του 2021 στην Ψηφιακή Ακαδημία Πολιτών”

Digital technology / specialisation
  • Artificial Intelligence
  • Digital skills
Digital skill level
  • Basic
  • Intermediate
  • Advanced
  • Digital Expert
Country
  • Greece
Type of initiative
  • National initiative