Ο κλάδος των τεχνολογιών πληροφορικής  και επικοινωνίας (ΤΠΕ) κυριαρχείται ως επί το πλείστον από άνδρες όχι μόνο στην Ευρώπη, αλλά και στο μεγαλύτερο μέρος του ανεπτυγμένου κόσμου. Για ποιους λόγους, ωστόσο σημειώνεται μικρό ποσοστό γυναικών που ακολουθούν καριέρα στις ΤΠΕ;

Το ζήτημα αυτό είναι πολύπλευρο, ενώ η θέση και η αναλογία των γυναικών στις ΤΠΕ αντικατοπτρίζει επίσης την έντονη ανάγκη για περισσότερους επαγγελματίες στον τομέα των ΤΠΕ. Η Ευρώπη χρειάζεται καλά μελετημένες και μακροπρόθεσμες συστημικές λύσεις που, αφενός, θα επιτρέψουν την υψηλότερη εκπροσώπηση των γυναικών στις ΤΠΕ και, αφετέρου, θα έχουν θετικό και μακροπρόθεσμο αντίκτυπο στην κάλυψη της ανάγκης της αγοράς εργασίας για επαγγελματίες ΤΠΕ.

Η πολυμορφία ως προς το φύλο δεν θα πρέπει να αποτελεί τη βάση για τις διακρίσεις στον χώρο εργασίας

Η επαγγελματική εξέλιξη στον κλάδο των ΤΠΕ δεν προσφέρεται μόνο για άντρες ωστόσο πρέπει να αντλήσουμε ορισμένα διδάγματα εάν θέλουμε να προσελκύσουμε περισσότερες γυναίκες. Σύμφωνα με έρευνα της Microsoft, τα κορίτσια ηλικίας 11 έως 12 ετών ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για τις σπουδές στους τομείς της Επιστήμης, Τεχνολογίας, Μηχανικής και των Μαθηματικών (STEM), αριθμός που στη συνέχεια μειώνεται δραματικά από την ηλικία των 15 ή των 16 ετών. Παρόλα αυτά, δεν είναι λίγες οι φορές που κορίτσια ηλικίας περίπου 15 ετών ενώ σημειώσουν καλύτερη βαθμολογία από ό, τι τα αγόρια στις εξετάσεις για τα μαθηματικά, αλλά στη συνέχεια κατευθύνονται για σπουδές προς τη νομική, την κοινωνιολογία, τις γλώσσες και τις ανθρωπιστικές επιστήμες εν γένει. 

Γιατί τα κορίτσια, ενώ αρχικά επιτυγχάνουν καλύτερα αποτελέσματα, στην πορεία μεταβαίνουν από τους τομείς STEM στις κοινωνικές επιστήμες; Είναι απλώς φόβος και η γενική πεποίθηση ότι η εκπαίδευση STEM δεν είναι για τα κορίτσια;

H  πραγματοποίηση αλλαγών είναι μια μακροπρόθεσμη διαδικασία και, ως εκ τούτου, είναι λογικό η πρωτοβουλία για την αλλαγή να προέρχεται από γυναίκες, γυναίκες και γυναίκες, μαζί με μια ανανεωμένη εστίαση στους νέους, οι οποίοι δεν έχουν ακόμη κάνει επιλογές σταδιοδρομίας.

Κατανοώντας την παραπάνω ανάγκη, η  ΕΕ και τα κράτη – μέλη που την απαρτίζουν, δρομολογούν  διαρκώς δράσεις ευαισθητοποίησης προκειμένου περισσότερα κορίτσια να εξετάσουν το ενδεχόμενο σταδιοδρομίας στον τομέα των ΤΠΕ. Στόχος των δράσεων είναι η επίτευξη της αλλαγής του ευρύτερου κοινωνικού μοντέλου, καθώς και της συνολικής εταιρικής νοοτροπίας. Από την άλλη πλευρά είναι κατανοητό ότι  η αλλαγή δεν μπορεί να επιτευχθεί από τη μία μέρα στην άλλη, αλλά η υποστήριξη αυτής της προσπάθειας είναι καίριας σημασίας μέσα από τη(ν): 

  • ενδυνάμωση των γυναικών στους ποικίλους κοινωνικούς ρόλους τους, τόσο για να αποτελέσουν οι ίδιες παράγοντες αλλαγής όσο και να επιφέρουν και μελλοντικές αλλαγές 
  •  διαμόρφωση νέας νοοτροπίας προκειμένου το κοινωνικό σύνολο να κατανοήσει τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις που επιφέρει αυτή η αλλαγή 
  • παροχή συστημικής στήριξης μέσω της εκπαίδευσης, με την είσοδο αγοριών και κοριτσιών στους τομείς που έχουν τη μεγαλύτερη αξία για την ανάπτυξη της κοινωνίας και της οικονομίας, όπως για παράδειγμα ο κλάδος των ΤΠΕ

Πληροφορίες  για τη συγγραφέα του κειμένου 

Η Ana Pejić είναι η αναπληρώτρια διευθύντρια έργου στον κόμβο ψηφιακής καινοτομίας (DIH) της Σλοβενίας. Με έδρα τη Λιουμπλιάνα, η Ana επικεντρώνεται κυρίως στο θέμα των ψηφιακών ικανοτήτων. 

Το παρόν  κείμενο αποτελεί αναδημοσίευση μέρους του άρθρου Women in ICT: Busting Myths & Getting More Young People to Consider Digital Careers, Digital Skills & Jobs Platform.

Επιμέλεια μετάφρασης: Εθνική Συμμαχία για τις Ψηφιακές Δεξιότητες & την Απασχόληση.

Ψηφιακή τεχνολογία/εξειδίκευση
  • Τεχνητή νοημοσύνη (Artificial Intelligence)
  • Κυβερνοασφάλεια (Cybersecurity)
  • Μεγάλα δεδομένα (Big data)
  • Λογισμικό (Software)
  • Ανάπτυξη εφαρμογών για φορητές συσκευές
  • Ανάπτυξη διαδικτυακών εφαρμογών (Web Development)
  • Ψηφιακές δεξιότητες
Επίπεδο ψηφιακών δεξιοτήτων
  • Βασικό
  • Ενδιάμεσο
  • Προχωρημένο
  • Επαγγελματίας/Ειδικός ΤΠΕ
Χώρα
  • Σλοβενία
Είδος πρωτοβουλίας
  • Εθνική πρωτοβουλία