Στις 23 και 24 Φεβρουαρίου 2019, στο πλαίσιο της εθνικής πρωτοβουλίας της Εθνικής Συμμαχίας για τις Ψηφιακές Δεξιότητες ,το Τμήμα Καινοτομίας και Βέλτιστων Πρακτικών της Γενικής Διεύθυνσης Δημοσίων Οργανώσεων του Υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης, σε συνεργασία με την ομάδα Greektoys, διοργάνωσε διήμερο Εκπαιδευτικό Εργαστήρι μάθησης αρχαίων ελληνικών παιχνιδιών με χρήση ψηφιακών εργαλείων, με τίτλο «Greektoys children’s revolution®». Η δράση εντάσσεται στο εθνικό σχέδιο δράσης για τις ψηφιακές δεξιότητες “Digital Skills for Digital Greece”, που έχει καταρτίσει και συντονίζει το Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης. Το εργαστήρι φιλοξενήθηκε στο Εργαστήριο Maker Space, στο Σεράφειο κτήριο του Δήμου Αθηναίων, το οποίο λειτουργεί από το Εργαστήριο Μεταβαλλόμενων Ευφυών Περιβαλλόντων (TUC TIE Lab) του Πολυτεχνείου Κρήτης, σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Παιδικής Ηλικίας, Παιδείας και Δια Βίου Μάθησης. Σκοπός του εργαστηρίου είναι η ανάπτυξη της μάθησης των μαθητών για την αρχαία ελληνική ιστορία μέσα από τα αρχαία παιχνίδια, αξιοποιώντας τις ψηφιακές τεχνολογίες του 3D scanning και 3D printing. Το εργαστήρι υλοποιήθηκε με τη συμμετοχή μαθητών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, σχολείων από Δήμους- μέλη της Εθνικής Συμμαχίας , τον Δήμο Αθηναίων , τον Δήμο Βάρης – Βούλας –Βουλιαγμένης και τον Δήμο Φιλοθέης – Ψυχικού.Στο εργαστήρι, οι μαθητές ήρθαν αντιμέτωποι με σύγχρονες προκλήσεις και ευκαιρίες της ψηφιακής τεχνολογίας, όπως: 1. Πως χρησιμοποιείται η ψηφιακή τεχνολογία για την ανάδειξη της αρχαίας ελληνικής ιστορίας;
Η τεχνολογία γίνεται επομένως, το όχημα διάδοσης και διάσωσης των αρχαίων ελληνικών παιχνιδιών, συγχρόνως πυροδοτεί το ενδιαφέρον των παιδιών για να πλησιάσουν περισσότερο την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά με πιο διασκεδαστικό και δημιουργικό τρόπο, διευρύνοντας τις γνώσεις τους και ενισχύοντας διαφορετικές δεξιότητές τους. |
Την πρώτη ημέρα της εκδήλωσης, τριάντα δύο (32) μαθητές και μαθήτριες ηλικίας 6-9 ετών συμμετείχαν στο εκπαιδευτικό εργαστήρι με τις κατευθύνσεις της ομάδας Greektoys και είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν από κοντά παιχνίδια της αρχαιότητας, να παίξουν με πιστά αντίγραφα σβούρας, γιο-γιο, αστραγάλων, που έχουν ξαναζωντανέψει, χάρη στη 3D τεχνολογία. Αυτά τα παιχνίδια παίζονταν διαφορετικά από τις σύγχρονες εκδοχές τους και για τα σημερινά παιδιά αποτελούν πρόκληση. Παραμένουν όμως παιχνίδια επιδεξιότητας και μετά από χιλιάδες χρόνια συνεχίζουν να δίνουν χαρά.
Επίσης, τα παιδιά έμαθαν να κατασκευάζουν τα δικά τους παιχνίδια, μαθαίνοντας και κατανοώντας τη διαδικασία της παραγωγής παιχνιδιών με χρήση εκμαγείων- καλουπιών όπως γινόταν στην αρχαία Ελλάδα. Τα παιδιά δημιούργησαν με πηλό αρχαίες κούκλες, συγκεκριμένα “κορινθιακές πλαγγόνες”, και αλογάκια πάνω σε ρόδες.
Ωστόσο, δεν μπορούσε να λείψει και η επί τόπου ξενάγηση των μαθητών στο ψηφιακό εργαστήριο Μaker Space του δήμου Αθηναίων, τη μοναδική δημοτική δομή αυτού του είδους στην Ελλάδα. Με την καθοδήγηση των ερευνητών του Πολυτεχνείου Κρήτης (TUC TIE Lab) τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να εξοικειωθούν με τον τεχνολογικό εξοπλισμό και τις διαδικασίες του εργαστηρίου και να μάθουν περισσότερα για την κατασκευή αρχαίων ελληνικών παιχνιδιών μέσω των ψηφιακών και αναλογικών εργαλείων (3D printer, laser cutter), καθώς και με κατασκευές ρομποτικής. Στους ίδιους χώρους του εργαστηρίου Maker Space, η Αντιδήμαρχος για το Παιδί του δήμου Αθηναίων, κα Μαρία Ηλιοπούλου, ξενάγησε την Υπουργό κα Ξενογιαννακοπούλου και τον κο Μιχαλόπουλο.
Τη δεύτερη ημέρα της εκδήλωσης, ο Προϊστάμενος του Τμήματος Καινοτομίας και Βέλτιστων Πρακτικών, επιχειρησιακός συντονιστής της Εθνικής Συμμαχίας, καλωσόρισε τριάντα τρεις (33) μαθητές και μαθήτριες ηλικίας 10-12 ετών συμμετείχαν στο εκπαιδευτικό εργαστήρι με τις κατευθύνσεις της ομάδας Greektoys οι οποίοι με την καθοδήγηση της ομάδας του Greektoys εμβάθυναν στην τρισδιάστατη απεικόνιση αρχαιοτήτων, έμαθαν για την διαδικασία 3D scanning και στην συνέχεια, είχαν την ευκαιρία της βιωματικής εμπειρίας της φωτογράφισης, με κινητά και τάμπλετ, εκμαγείων αρχαίων ελληνικών παιχνιδιών, σε 360ο από σταθερή απόσταση, προκειμένου να παραχθούν τρισδιάστατες εικόνες των παιχνιδιών. Τα παιδιά εργάσθηκαν ανά ομάδες και κάποιες από τις φωτογραφίσεις τους παρουσιάστηκαν σε προβολέα, για να αντιληφθούν τον τρόπο επεξεργασίας της τρισδιάστατης φωτογραφίας στη συνέχεια. Είχαν την ευκαιρία να διατυπώσουν ερωτήσεις και να ανταλλάξουν απόψεις για την διαδικασία. Το εργαστήρι θα συνεχιστεί και στις σχολικές αίθουσες αφού τα επεξεργασμένα αποτελέσματα της φωτογράφισης των παιδιών θα αναρτηθούν από την ομάδα Greektoys, στο Ψηφιακό Μουσείο, σε ενότητα που θα δημιουργηθεί με τις δημιουργίες των παιδιών και στις οποίες, τα ίδια τα παιδιά θα έχουν πρόσβαση μέσω online viewer. Θα έχουν επίσης την ευκαιρία να εκτυπώσουν στα σχολεία τους και τις δημιουργίες τους.
Επίσης, και οι μεγαλύτεροι ηλικίας μαθητές είχαν την ευκαιρία να ξεναγηθούν στην αίθουσα του εργαστηρίου Μaker Space, όπου, με την καθοδήγηση των ερευνητών του Πολυτεχνείου Κρήτης (TUC TIE Lab), είχαν την ευκαιρία να εξοικειωθούν με τον τεχνολογικό εξοπλισμό και τις διαδικασίες του εργαστηρίου και να δούν από κοντά τα ψηφιακά και αναλογικά εργαλεία (3D printer, laser cutter), καθώς και κατασκευές ρομποτικής.
Με την αποχώρησή τους από το Εργαστήρι, και τις δύο ημέρες, οι μαθητές πήραν μαζί τους αναμνηστικά ομοιώματα φιγούρας αρχαίου ελληνικού παιχνιδιού (πλαγγόνα) που είχε κοπεί στο laser cutter του Maker Space. Πήραν επίσης και αναμνηστικά ομοιώματα παιχνιδιών από την Ομάδα του Greektoys. Η εμπειρία του Εκπαιδευτικού Εργαστηρίου έφερε τα παιδιά πιο κοντά στην ψηφιακή τεχνολογία και την αρχαία ελληνική παράδοση.
Ο στόχος τους Τμήματος Καινοτομίας και Βέλτιστων Πρακτικών, είναι η δράση να μετουσιωθεί σε συνεργασία με την ομάδα GreekToys, σε ένα πρόγραμμα πιλοτικής εφαρμογής σε σχολικές αίθουσες ή μουσεία, ώστε μέσω των ψηφιακών τεχνολογιών οι μαθητές και μαθήτριες να έρθουν πιο κοντά στη βιωματική μάθηση.
Υποστηρικτές: